Monday, March 7, 2011

KENAPA SESETENGAH SYARIKAT TAK MENGIKLANKAN JAWATAN KOSONG?

KENAPA SESETENGAH SYARIKAT TIDAK MENGIKLANKAN JAWATAN KOSONG DI AKHBAR?

Walaupun Aiman mengeluarkan iklan jawatan kosong, dia mengambil Zaid bekerja melalui seorang kawan. Iklan Aiman tidak berfungsi kerana yang diminta adalah pengalaman kerja berkaitan dan kebolehan menjual. Jawatan tersebut sebenarnya memerlukan seseorang yang berperwatakan menarik, peramah, kesediaan untuk belajar dan kesetiaan. Jadi, kenapa Aiman tidak meletakkan semua kriteria tersebut dalam iklannya?

Bolehkah anda bayangkan bahawa semua orang di Malaysia ini berfikir bahawa mereka memiliki semua syarat yang diperlukan? Kalau begini keadaannya, meja Aiman akan penuh dengan surat permohonan.

Ini mungkin kelihatan seperti masalah yang bodoh, tetapi itulah keadaanya yang dihadapi oleh majikan. Mereka tidak boleh meminta criteria  yang benar-benar mereka mahu kerana ia mustahil untuk diukur. Anda tidak mungkin memperolehi ijazah dalam bidang keramahan atau penyelesaiaan masalah.

Ada satu sebab kenapa lebih dari 80% jawatan kosong tidak diiklankan iaitu majikan sedar bahawa mereka tidak mungkin mendapatkan pekerja yang benar-benar mereka inginkan.

Di sini ada beberapa alasan lain kenapa banyak syarikat tidak mengiklankan jawatan kosong di akhbar:

Terlalu mahal – Kadar harga iklan jawatan kosong di akhbar mungkin mencecah RM 500 seminggu.

Memakan masa – Bila iklan dibuat, ia perlu melalui beberapa tindakan lain : memilih resume, menemuduga calon, menghubungi referee dan sebagainya. Ia mungkin mengambil masa berbulan lamanya sehingga pekerja dapat diambil.

Kakitangan penemuduga terpaksa disediakan – Proses menemuduga calon dan menghubungi referee memerlukan pegawai-pegawai khusus dan masa mereka terikat.

Berisiko tinggi – Walaupun proses temuduga dan rujukan referee telah dibuat, majikan sebenarnya mengambil orang  yang tidak dikenali untuk bekerja. Orang seperti itu kemudian diberi kepercayaan memegang kunci mesin daftar tunai atau kunci van syarikat.

Terlalu rahsiaAda syarikat mahu merahsiakan pengambilan pekerja baru dari pengetahuan pesaing , kakitangan yang lain atau pemiutang mereka.

Kerja belum wujudAda jawatan kosong tidak diiklankan kerana ia benar-benar belum wujud. Seorang penyelia mungkin sibuk dengan tugas lain sehingga tiada masa untuk mengeluarkan iklan. Mereka mungkin hanya meminta bantuan seseorang untuk mendapatkan pekerja baru apabila diperlukan.

Masih terlalu awal – Iklan tidak dikeluarkan kerana jawatan tersebut masih belum sedia untuk diisi. Majikan sudah tahu dan sudah membuat keputusan siapa calon yang akan diambil bekerja sebelum sesuatu iklan dikeluarkan.

Mungkin banyak lagi alasan mengapa syarikat tidak mengiklankan jawatan kosong. Fikirkan sendiri. Dengan beberapa pengecualian, ada majikan wajib mengiklankan jawatan kosong yang wujud seperti agensi dan jabatan kerajaan persekutuan, kerajaan negeri atau syarikat-syarikat besar. Ada juga syarikat yang telah menetapkan polisi bahawa setiap jawatan kosong mesti diiklankan.


Ingatlah, majikan sebenarnya kalau boleh ingin mengambil pekerja tanpa melalui iklan yang tidak pasti hasilnya. Seperti anda juga,  mereka ingin membuat keputusan yang paling baik  dengan sedikit keraguan.

No comments:

Post a Comment